torsdag , 25 april 2024
  • Tusentals rosa flamingos samlas vid Lake Nakuro

• Randigt mys på savannen

• Vid ett av våra besök på en av skolorna i Masai Mara

• Lejoninna lapar sol och betraktar oss på avstånd

8 dagar Safari i Kenya

Under dessa dagar hinner vi besöka fyra av Kenyas mest kända parker. Kom ansikte mot ansikte med ”the Big Five” i Afrikas vildmark; lejon, buffel, leopard, elefant och noshörning. En safariresa med Afrikas två högsta berg i bakgrunden gör att vi har en vacker utsikt när vi spanar efter vilda djur och vackra fåglar.

DAG 1-2
Vi möts på Nairobi flygplats av våra guider och kör direkt till Amboseli nationalpark, där Afrikas högsta berg Kilimanjaro majestätiskt dominerar synbilden.  På eftermiddagen ger vi oss ut på den första gamedriven för att spana efter de vilda djuren. Högt över en vidsträckt grässlätt alldeles intill Kilimanjaro ligger den berömda Amboseli nationalpark. Parken innehåller mycket elefanter, förmodligen för att djuren flytt hit för att de är mer skyddade mot tjuvskyttar här. I parken är det relativt enkelt att komma nära elefant, hyena och lejon. Fågellivet är rikt på grund av Amboselisjön.

DAG 3
Vi kör till Mount Kenya nationalpark och tar in på  Serena Mountain Lodge, nedanför lodgen finns ett vattenhål som de vilda djuren besöker för att dricka. Vi gör en vandringssafari i regnskogen. Mount Kenya är det näst högsta berget i Afrika och är inskrivet som ett världsarv i UNESCO. Kenya Wildlife kallar parken ”Kom och nudda himlen”.

DAG 4
Efter frukost åker vi till Samburu nationalreservat, samtidigt passerar vi ekvatorn. På eftermiddagen gör vi en gamedrive i reservatet. Det är ett vackert landskap, genomflutet av Uaso-Nyirofloden med mycket vilt. Det som lockar till detta område är det rika djurlivet, trots att det inte finns några stora hjordar.

DAG 5
Efter frukost åker vi mot Lake Nakuru nationalpark. Naturområdet är känt för sina tusentals rosa flamingos runt sodasjön men här finns även mängder med pelikaner, hägrar och ibisfåglar. Man ser även noshörning lättast här.

DAG 6
Efter frukost åker vi mot Masai Mara nationalpark via Kasambara Primary school, på eftermiddagen åker vi på en gamedrive. Masai Mara är en del av det stora vilda området som heter Serengeti i Tanzania.  I området sker den berömda vandringen, migrationen, som sker varje år med hundratusentals gnuer och zebror. Dessa vandrar inom det enorma området för att söka efter vatten och gröna betesmarker. Störst mängd gnuer finns i Masai Mara från juli till och med oktober. Det är störst chans att se de fyra stora i Masai Mara även om leoparden är mycket svår att lyckas se. Masai Mara är en imponerande vidsträckt slätt med gröna kullar, akacieskogar, floder och de stora massorna av djur.

DAG 7
Vi fortsätter att utforska den stora parken hela dagen och gör även ett besök på Migwara Primary school.

DAG 8
Vi gör en morgongamedrive i Masai Mara, innan vi återvänder till Nairobi för att flyga  hemåt eller vidare till Mombasa eller Zanzibar för sol och bad.