tisdag , 23 april 2024
Hem » AFRIKA » Zambia
  • Vy över Luangwa nationalpark

• Livingstone - ett paradis för den inbitne djur- och naturälskaren

• Här finns både små och stora djur

• Flodhästfamilj på promenad i solen

• Det mäktiga Victoriafallet dånar högt

Zambia

South Luangwa och Livingstone är ett verkligt paradis för den inbitne djur- och naturälskaren. Under safarin i Luangwa träffar vi den unika pukun och i Livingstone dundrar Victoriafallen.

Resan passar den vana Afrikaresenären som vill fortsätta att utforska kontinenten men även uppleva nya saker längs färden.

Det är inte många som har haft möjlighet att se detta område och det är ännu ett relativt orört paradis. Parken är drygt 9.000 km² stor och här finns både elefant, buffel, leopard, lejon, giraff, flodhäst och över 450 olika fågelarter.

Det finns många olika aktiviteter att välja mellan på de båda lodgerna men även mycket tid för sol, bad och avkoppling om så önskas. Engelsktalande guider är med på de olika aktiviteterna.

DAG 1

Vi lämnar Sverige och flyger till Zambia.

DAG 2

Vi landar i Mfuwe i Zambia där vi blir mött av en lokalguide och körd till vår lodge. Vägen leder oss genom det Zambiska landskapet med färgglada byar, frodiga åkermarker och bitvis även genom bushen.

DAG 3

Idag ger vi oss ut på vår första game drive i South Luangwa nationalpark. Den tidiga safarituren börjar vid soluppgången vid klockan sex på morgonen.

Vi har en professionell guide med oss som berättar om vad vi ser och hör längs vår färd. Det finns inga garantier för vilka djur vi får se men djurlivet i området är otroligt och det finns bland annat många olika flockar av elefanter och den endemiska giraffarten Thorneycroft. I Luangwa finns även den unika pukun som är en släkting till den vanligare vattenbocken.

Vi är tillbaka på lodgen i tid för lunch och har eftermiddagen fri för lite vila innan det åter framåt eftermiddagen är dags för en game drive.

DAG 4

Dagens program bestämmer ni själva, det finns möjlighet att åka på game drives eller varför inte gå på en bush walk där vi lär oss mer om växter, spår, spillning och det lilla i naturen.

DAG 5

Även idag kan vi åka på safari eller varför inte åka till Kawaza Village som är en by där man får möjlighet att se hur den lokala befolkningen bor och lever. Vi får även möjlighet att provsmaka några av de lokala specialiteterna.

DAG 6

Efter frukost är det dags att åka tillbaka till flygplatsen i Mfuwe och vidare till Livingstone. Vid ankomst möts vi av vår guide som tar oss till Island of Siankaba.

DAG 7

Island of Siankaba ligger med den vackraste av utsikter över Zambezifloden.

Dagen kan tillbringas vid de mäktiga Victoriafallen. Victoriafallen eller Mosi-oa-Tunya, Den dundrande röken, som lokalbefolkningen kallar det, är ett av de största vattenfallen i världen, fallet är cirka 1,6 km brett.

Beroende på mängden regn som fallit varierar mängden vatten i fallen men ofta kan man se sprayet från fallen redan från flyget.

DAG 8

Vi stannar kvar i Livingstone och tar dagen som den kommer. Lodgen erbjuder många olika aktiviteter och man kan välja mellan att till exempel åka på en båttur, en fisketur, en tur i mokoros (urgrävda trädstamskanoter) eller guidade promenader i området.

Man kan även välja att stanna vid den glittrande poolen och en dag i lugn och ro.

DAG 9–10

Efter frukost är det dags att återvända till Livingstones flygplats och påbörja hemresan.

Vi anländer Sverige på eftermiddagen dag 10.