tisdag , 19 mars 2024
Hem » ASIEN » Sumatra
  • Panoramautsikter med frodig växtlighet, vackra vattenfall och stora sjöar

• Höglandet Brastagi, norra Sumatra

• Ett typiskt batakhem på ön Samosir

• En av de många vackra stränderna på Bali

Sumatra

Indonesiens största ö, Sumatra, med hisnande panoramautsikter, frodig växtlighet, vackra vattenfall och stora sjöar inbjuder till en natur- och kulturupplevelse.

Sumatras pärlor och paradisön Bali

Sumatras ryggrad är bergskedjan Barisan. Den vulkaniska aktiviteten i detta område har producerat bördig mark och vackra landskap. Stora delar av ön var tidigare täckt av tropisk regnskog, men skogarna har till stor del exploaterats och avverkats, delvis olagligt.

Här på ön hittar man världens största blomma Rafflesia arnoldii och världens högsta blomma Titan arum. Även djurlivet är rikt med bland annat Sumatratiger, Sumatranoshörning, schabraktapir, malajbjörn, trädleopard och ett otal fåglar och fjärilar.

DAG 1

Ankomst till Medan.

DAG 2

Vi gör en tur genom kvarteren av nederländsk, engelsk, kinesisk och malajisk arkitektur.

DAG 3

Vi tar oss genom djungeln till bergsbyn, Brastagi, vackert belägen vid två vulkaner. Därefter fortsätter vi till byn Pematang Purba, för att se traditionella långhus som används av simalungunfolket. Vi åker till sjön Toba, en vulkansjö 1 000 meter över havet, och stannar vid vattenfallet Sipiso piso. Senare tar vi färjan över till ön Samosir.

DAG 4

På ön Samosir lever toba batakfolket. Batakspråken har ett eget skriftsystem, batakskrift, som numera endast används i ceremoniella sammanhang. Vi ser kungagraven i Tomok, byn Ambarita som ligger vackert vid sjön och Simanindo, där vi upplever traditionell datakdans.

DAG 5

Från den vackra ön Samosir åker vi längs stranden av sjön Toba med sina storslagna vyer och fortsätter uppför höglandet. Det blir uppehåll för bad vid de heta svavelkällorna vid Sipoholon varefter vi fortsätter till Padang Sidempuan.

DAG 6

Vi åker till Bukittingi, på Minangkabau högland genom Bukit Barisanbergen, vilket är en imponerande tur genom tropisk regnskog. Vid Bonjol passeras ekvatorn.

DAG 7

Vi gör en utflykt till kratersjön Maninjau, via staden Kota Gadang som är känd för sitt silversmide. Sjön kallas ofta för den blå lagunen och är ren och stilla. På eftermiddagen åker vi tillbaka till Bukittinggi.

DAG 8

Utflykt till Fort De Kock. som byggdes av holländarna och ligger strategiskt placerat på ett högt berg. I närheten besöker vi en lokal marknad och den imponerande kanjonen, Karbouwengat.

Vi gör ett besök i Minangkabau Palace i Pagaruyung, ett vackert hus med träkonstruktion och fem olika svepande tak. Huset användes under Pagaruyungmonarkin från år 1347-1833 och är nu rekonstruerat.

Nästa destination är naturreservatet, Harau, känt för sina enorma klippformationer skiftande i många färger.

DAG 9

Avresa till Padang, via den vackra Anaidalen, passerar vi Batusangkar med historiska steninskriptioner i sanskritspråk. I hamnstaden Padang, vid Indiska oceanen, gör vi en stadsrundtur.

DAG 10

Hemresa.

Det tropiska paradiset Bali är det perfekta resmålet med vackra stränder, moderna turistanläggningar och ett rikt kulturarv. De balinesiska människorna är stolta över att ha bevarat sin unika hinduiska kultur.

På ön kan storslagna tempel och palats upplevas. Stränderna på västra sidan av ön är bra surfstränder, medan den östra sidan är ett paradis med vita sandstränder och lugnare hav.