tisdag , 19 mars 2024
Hem » AFRIKA » 7 dagar Selous-Mikumi
  • Ändlösa slätter

• Kom djuren nära under safarin

• Möt ursprungsbefolkningen i en Masai by

• Möt stora djur och ...

• ... möt små djur

7 dagar Selous-Mikumi

Precis det Afrika många drömmer om. Vidsträckta savanner som täcker stora delar av Tanzania, medan andra delar täcks av lummig djungel eller höga berg. Oavsett var vi befinner oss är det hem åt mängder av Afrikas unika växt- och djurarter.

Selous viltreservat är Afrikas näst största skyddade område. På denna resa besöker vi även Mikumi nationalpark. Under dessa dagar får vi möjlighet att se flera av Afrikas giganter.

Dag 1
Ankomst
Ankomst till Nyerere International Airport i Dar Es Saalam. Transfer till hotellet.

Dag 2
Båtsafari längs Rufiji Riveri Selous
Efter frukost åker vi fem timmar mot Selous. På kvällen gör vi en båtsafari för att på nära håll se viltet och fåglarna längs Rufiji River.

Dag 3-4
Två heldagsgamedrive i Selous
Under två heldagar tar vi oss ut på gamedrive för att skåda både däggdjur och fåglar. Selous Game Reserve är Afrikas största viltreservat med mer än fem procent av Tanzanias totala yta. Reservatet har inte så starkt skydd som en nationalpark. Reservatet är döpt efter en brittisk jägare, Frederick Courtney Selous, som tidigt insåg behovet av skydd för viltet. I Selous finns många sjöar, som utgör livlinan för viltet under torrperioden. I parken finns förutom många elefanter, Lichtensteins koantilop, buffel, sabelantilop och kuduantilop, samt ett mycket rikt fågelliv som arterna turakoer, struts och näshornsfåglar.

Det kan vara skönt att som omväxling få varm lunch så därför delas gamedriven upp på förmiddag och eftermiddag och även om man vill en solnedgångssafari.

Dag 5
Kort vandring med guide i Selous och eftermiddagsgamedrive i Mikumi
Efter frukosten gör vi en kort vandring i skogen för att lära oss mer om medicinväxter och studera på vackra fåglar.
Därefter åker vi vidare till Mikumi som är den lättillgängligaste nationalparken från Dar es Salaam och beger oss på en eftermiddagsgamedrive. Mikumis nationalparks norra del består i huvudsak av grässlätt och savann med omgivande låga berg. Här kan ni se klassiska savanndjur som lejon, giraff och elefant. I söder där landskapet är mer skogsklätt finns de mer ovanliga arterna sabelantilop och större kudu. I parken finner vi även buffel, flodhäst, zebra och mer än 400 fågelarter.

Dag 6
Heldagsgamedrive i Mikumi Nationalpark

Dag 7
Avslutning på safarin
Efter frukost återvänder vi till Dar Es Saalam, som endast tar cirka fem timmar. Transfer till flygplatsen för hemresa eller flyg till Zanzibar.